پیکسل سوختگی در تلویزیون سامسونگ

مشکل پیکسل سوختگی، یکی از مشکلات اصلی تلویزیون‌های معمولی بوده که حالا این مشکل در سری جدید تلویزیون های QLED سامسونگ برطرف شده است.

پیکسل سوختگی

در تلویزیون های QLED سامسونگ با مشکل پیکسل سوختگی خداحافظی کنید

مشکل پیکسل سوختگی، یکی از مشکلات اصلی تلویزیون‌های معمولی بوده که حالا این مشکل در سری جدید تلویزیون های QLED سامسونگ برطرف شده است.

شکل-مشکل پیکسل سوختگی

تلویزیون‌های امروزی دیگر صرفا برای تماشای کوتاه مدت شبکه‌های تلویزیونی ساخته نمی‌شوند، بلکه باید بتوانند نقش‌های مختلفی را مثل نمایشگری برای کنسول‌های بازی یا تماشای بلندمدت فیلم و سریال بازی کنند. اما محتواهایی مانند بازی‌های دیجیتالی و شبکه‌های تلویزیونی معمولا یک بخش ثابت مثل لوگو یا آمارهای بازی را در خود دارند که در تمام مدت به یک شکل روی صفحه نمایش داده می‌شود.

پیکسل سوختگی چیست؟

وجود طولانی مدت یک تصویر ثابت روی صفحه در تلویزیون‌های معمولی منجر به پدیده‌ای به نام پیکسل سوختگی یا حک تصویر می‌شود. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که پیکسل‌ها برای مدت طولانی یک تصویر ثابت را نمایش می‌دهند. به این ترتیب بعد از خاموش شدن تلویزیون هم می‌توان هاله‌ای از آن تصویر ثابت را روی صفحه دید. از آنجا که این مشکل در بلندمدت خود را نشان می‌دهد، آشنایی بهتر با فناوری‌های روز بازار و نقاط ضعف و قوت آنها می‌تواند راهنمایی مناسب برای انتخاب تلویزیون آینده شما باشد.

در کنار بسیاری از پیشرفت‌های دیگر، مشکل پیکسل سوختگی یکی از مشکلات اصلی کاربران است که در سری جدید تلویزیون های QLED سامسونگ برطرف شده است. هرچند بعضی ادعا می‌کنند که مشکل حک تصویر مربوط به نسل منسوخ تلویزیون های CRT بود اما بخشی از مدعی‌ترین نسل‌های امروزی تلویزیون هم هنوز موفق به حل این مشکل نشده‌اند.

مثلا در تلویزیون‌های موسوم به OLED، پیکسل‌ها به صورت جداگانه کنترل می‌شوند به این معنی که هر پیکسل عمر مفید متفاوتی دارد. هرچه یک پیکسل بیشتر روشن بماند، عمر مفید آن کمتر می‌شود. به این ترتیب روشنایی تولیدی توسط آن پیکسل کاهش پیدا کرده و بر کیفیت کل تصویر تاثیر می‌گذارد.

خود نورده بودن پیکسل های نمایشگر در تلویزیون های OLED نیز یکی از عوامل افزایش احتمال سوختن کامل پیکسل‌ها در این محصولات است. روشن ماندن دیودهای تشکیل‌ دهنده تصویر برای مدت طولانی باعث بالا رفتن دمای آنها و در نتیجه احتمال سوختن کامل آنها می‌شود.

اما در تلویزیون های مجهز به فناوری QLED کل پیکسل‌های تشکیل دهنده به صورت همزمان مدیریت می‌شوند و به این ترتیب خصوصیاتی مانند حجم رنگ، تاخیر در واکنش و حداکثر روشنایی تصویر به صورت یکدست در همه جای نمایشگر دیده شده و احتمال پیکسل سوختگی بسیار کم شود.

سامسونگ-پیکسل سوختگی

تفاوت عملکرد این دو فناوری در این حوزه اخیرا در یک آزمایش به روشنی اثبات شده است. در این آزمایش یکی از بهترین تلویزیون های فناوری OLED در کنار تلویزیون QLED سامسونگ قرار گرفت. هر دو دستگاه به یک کنسول بازی متصل شده و تنظیمات تصویر آنها نیز مشابه هم انتخاب شد.

سپس شش نفر به مدت ۱۲ ساعت متوالی یک بازی دیجیتالی را روی این تلویزیون‌ها بازی کردند. نتیجه اما شگفت‌انگیز بود. پس از پایان بازی، وجود پیکسل سوختگی یا حک تصویر در چند نقطه از صفحه تلویزیون OLED به وضوح قابل مشاهده بود در حالی که هیچ اثری از این مشکل در تلویزیون QLED دیده نمی‌شد.

سری ۲۰۱۷ تلویزیون های QLED سامسونگ توانستند از نظر کیفیت تصویر از استاندارد Ultra HD Premium هم فراتر بروند اما در عین حال احتمال پیکسل سوختگی را در حداقل نگه دارند. به بیان ساده باید گفت تلویزیون های جدید سامسونگ می‌توانند هر محتوای اولترا اچ دی پریمیوم را دقیقا به همان شکل مورد نظر تولیدکننده به شما نشان دهند. به این ترتیب چه شما در حال انجام بازی‌های ابری، تماشای مسابقه‌های ورزشی یا فیلم مورد علاقه‌تان برای هر مدت زمانی باشید، خیالتان راحت خواهد بود که صفحه تلویزیون‌تان آسیب نخواهد دید.

منبع


Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم